کتابخانه

کتابخانه

لطفا هنگام خرید ایمیلتان را وارد کنید. یک فایل را دوبار خریداری نکنید .فایل به ایمیلتان ارسال میشود . اگر کتابی را در سایت پیدا نمی کنید می توانید عنوان کتاب و نویسنده آن را به ایمیل ارسال کنید تا در سایت بارگذاری شود ( dlib4kia@outlook.com )

آمار سایت

نظرسنجی سایت

آیا از پشنیبانی سایت راضی هستید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

ترجمه رساله اضحویه شیخ رئیس ابوعلی سینا


ترجمه رساله اضحویه شیخ رئیس ابوعلی سینا

ترجمه رساله اضحویه شیخ رئیس ابوعلی سینا

 
ابوعلی سینا مترجم: مولف ناشناس مصحح: حسین خدیو جم
 
  تاریخ چاپ: ۱۳۵۰ هجری شمسی
تعداد صفحات : 178
 
این کتاب اثری است که توسط مترجمی ناشناخته به احتمال زیاد در قرن ششم هجری از رساله اضحویة ابن سینا تهیه شده است. این رساله پژوهشی است عالمانه و عارفانه در امر معاد که توسط ابن سینا نگاشته شده است. ابن سینا در این رساله به هنگام بحث درباره رستاخیز- چون فیلسوفان آشنا با تصوف و عرفان ـ بامنطق عقل به انتقاد و توضیح گفته‌‌های گروه موافق و مخالف با بیانی روشن و پیراسته پرداخته و ضمن بحث تا حد ممکن اندکی از عقاید خویش را با تصریح یا اشاره بیان داشته است. در سبب نام‌گذاری این رساله برخی از محققان بر اثر واژه «اضحویه» و دقت در سبک سخن مؤلف، در مقدمه این رساله، نتیجه گرفته‌‌اند که چون ابن سینا این رساله را به مناسبت عید اضحی نگاشته، اضحویه نام گرفته است.

زنده یاد حسین خدیوجم،مترجم کتاب چنین می نویسد:
آفریدگار آمر عدل و داد و پروردگار مالک روز معاد را ستایشگر و سپاسگزارم؛ خداوندى که زندگى رو به زوالم را دوام بخشید تا زمینۀ تجدید نظر اساسى در متن فارسى «اضحویۀ ابن سینا» برایم آماده شد، و توانستم- پس از اصلاح خطاهاى چاپ نخست-آن را با تکمله‌اى سودمند از کیمیاى سعادت، به نام «معرفت آخرت» بیارایم و براى چاپى نفیس و تازه آماده سازم؛ به امید آن که خوانندۀ دوستدار «امر معاد» را کتابى دلخواه فراهم شود، کتابى که روشنگر اصل اصیل معاد اسلامى بوده باشد، با دو نگرش فلسفى و عرفانى.
نگرش فلسفى، از شیخ الرئیس ابو على سیناست که بین سالهاى ( ٣٩٠  تا  ۴٠٠ ) هجرى قلمى شده و به احتمال زیاد در قرن ششم هجرى به همت مترجمى ناشناخته به فارسى درست و روان برگردانیده شده است.
نگرش عرفانى، حاصل عقیده و اندیشۀ امام محمد غزالى است که حدود سال پانصد هجرى با نثر زیباى فارسى از قلم تواناى حجة الاسلام غزالى تراویده و زینت بخش «کیمیاى سعادت» وى گردیده است.
بنا بر این رسالۀ اضحویه‌اى که اکنون پیش روى شما قرار دارد، پژوهشى است عالمانه و عارفانه در «امر معاد» و «شناخت آخرت» . پژوهشى که به همت دو استاد مسلمان سرشناس در پهنۀ گیتى و مورد احترام محافل علمى از سر اخلاص به عمل آمده است، دو دانشمند گرانمایه‌اى که زاده و زیسته و درگذشتۀ ایران گسترده و آباد ده قرن پیش‌اند، و پرورش یافته در کانون فرهنگ پربار اسلامى عصر خویش. دو بزرگمردى که از میراث علمى و فرهنگى دانشوران مسلمان همزمان و پیش از خود نیک برخوردار شدند، و با نگارش آثارى ارزنده به تازى و پارسى، توانستند جهان بشریت را در طول قرنها میراث خوار علمى و فکرى خویش سازند. امید است این چاپ «اضحویه» معاصران مؤمن را شادمان سازد، و آیندگان بیدار دل را به دعاى خیر وادارد.


فهرست
سخنى با خوانندۀ چاپ دوم اضحویه  ٧ - ٩ 
دیباچه چاپ نخست رسالۀ اضحویه  ١١ - ٢۶ 
*** رسالۀ اضحویه در امر معاد  ٢٧ - ٢٩ 
(ترجمۀ مقدمۀ عربى ابن سینا از حسین خدیوجم)
رسالۀ اضحویه (متن ترجمۀ فارسى اضحویه از مترجمى نامعلوم) ٣١ - ٨۵ 
در حقیقت معاد-در اختلاف رایها در آن-در ابطال مذهبهاى تباه در ابطال مذهب تناسخیان-در آن چیزى که حقیقت مردم است-در آن چیزى که حقیقت مردم است، پذیراى تباهى و فنا نیست؛ و وى جوهرى است که همیشه خواهد بود-در آن که بودن معاد واجب است-در پدید کردن احوال مردم پس از مرگ و روشن گردانیدن آفرینش دومین که آن را «آخرت» خوانند.
تعلیقات و فهرست عمومى  ٨٧ - ١١١ 
فهرست مآخذ  ١١٣ - ١١۶ 
***


مبلغ قابل پرداخت 30,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 828

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "کتابخانه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما