کتابخانه

کتابخانه

لطفا هنگام خرید ایمیلتان را وارد کنید. یک فایل را دوبار خریداری نکنید .فایل به ایمیلتان ارسال میشود . اگر کتابی را در سایت پیدا نمی کنید می توانید عنوان کتاب و نویسنده آن را به ایمیل ارسال کنید تا در سایت بارگذاری شود ( dlib4kia@outlook.com )

آمار سایت

نظرسنجی سایت

آیا از پشنیبانی سایت راضی هستید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

غلامرضا رشید یاسمی


غلامرضا رشید یاسمی

 

 

تاریخ و محل تولد : ۱۲۷۵ ه. ش کرمانشاه
● تاریخ و محل وفات : ۱۳۳۰ تهران
● تخصص : شاعر ، مقاله نویس،روزنامه نگار،مصحح،محقق و استاد دانشگاه

 

غلامرضا رشید یاسمی در قصبه گهواره، از توابع کرمانشاه، متولد شد. پدر او محمد‌ ولی‌ خان میر پنج گورانی شاعر، نقاش و خوشنویس بود. جد مادری او، شاهزاده محمدباقر میرزای خسروی، نویسنده داستان «شمس و طغرا» بود. غلامرضا تحصیلات مقدماتی را در کرمانشاه و دوران متوسطه را در دبیرستان «سن لویی» در تهران گذراند. از همان اوان به تشویق نظام وفا – معلم ادبیاتش – به سرودن شعر پرداخت. رشید یاسمی پس از اتمام تحصیلات، به کرمانشاه بازگشت و در اداره فرهنگ کرمانشاه به خدمت پرداخت و در مدارس آن شهر مشغول تدریس شد. مدتی نیز مدیر مدرسه «پهلوی» گردید، بعد استعفا داد، به تهران آمد و در وزارت مالیه مشغول به کار شد. چندی هم در وزارت فرهنگ و دربار به کار پرداخت. وی در تدوین و نگارش مجله «دانشکده» دست داشت و با نویسندگانی همچون محمدتقی بهار، سعید نفیسی، عباس اقبال و ابراهیم الفت همکاری کرد. در همین دوران عضو « انجمن ادبی ایران» شد و نخستین تألیف خود را در احوال «ابن یمین فریومدی» شاعر سلسله سربداران، منتشر کرد.

از ۱۳۰۰ هـ .ش به نگارش سلسله مقالاتی انتقادی به عنوان انتقادات ادبی در روزنامه «شفق سرخ» به سردبیری علی دشتی پرداخت و همین مقالات موجب شهرت ادبی او گردید. در این بین، به یادگیری زبان‌های عربی و انگلیسی و تکمیل زبان فرانسوی خود پرداخت، زبان پهلوی را نزد هرتسفلد، مستشرق معروف آلمانی، آموخت. از ۱۳۱۲ هـ .ش با سمت استادی به تدریس در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت. در همان دوران، با همکاری ملک الشعرای بهار، عباس اقبال، سعید نفیسی و برخی دیگر خدمات فرهنگی و ادبی و مطبوعاتی خود را آغاز کرد و از محضر استادانی چون میرزا طاهر تنکابنی، ادیب نیشابوری بهره گرفت. بعدها به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران درآمد. در ۱۳۲۳ هـ . ش به همراه هیأتی از استادان ایرانی به هند سفر کرد. در ۱۳۲۴ هـ . ش به منظور مطالعه و تحقیق به فرانسه رفت و دو سال در آنجا اقامت گزید. پس از بازگشت به وطن، کار تدریس را تا پایان عمر دنبال کرد و سرانجام در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۳۰ هـ . ش در تهران درگذشت. رشید یاسمی اهل شعر بود و در زمره نخستین شاعرانی که لزوم تجدد در شعر فارسی را پذیرفت، از این رو اشعارش مشحون از مضامین نو است. در ۱۳۱۲هـ .ش منتخبی از اشعارش در حدود ۲۰۰۰ بیت به وسیله بنگاه خاور منتشر شد. کلیات اشعارش نیز به کوشش محمدامین ریاحی تصحیح و منتشر گردید. مقالات ادبی، تاریخی، فلسفی و انتقادی متعددی از او در مجلات «نوبهار»، «ارمغان»، «آینده»، «تعلیم و تربیت»، «یغما» و «مهر» به چاپ رسیده است.

 

آثار متعدد دیگری اعم از تألیف، تصحیح و ترجمه از این استاد برجسته باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به تألیف کتاب‌های:

«احوال ابن یمین»

«نصایح فردوسی»

«قانون اخلاق»

«تاریخ ملل و نحل»

«آیین نگارش»

«کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او»

«تاریخ مختصر ایران»

«دیوان اشعار»

 

تصحیح کتاب‌های:

«اندرزنامه اسدی طوسی»

«سلامان و ابسال» جامی

«اشعار گزیده فرخی سیستانی»

«دیوان محمدباقر میرزای خسروی کرمانشاهی»

«دیوان هاتف اصفهانی»

«دیوان مسعود سعد سلمان»

 

ترجمه کتاب‌های:

«تاریخ قرن هیجدهم، انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون» آلبرماله و ژول ایزاک

«تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون (جلد چهارم، از صفویه تا عصر حاضر)

«ایران در زمان ساسانیان» کریستن سن

«چنگیز خان» هارولد لمب

«تاریخچه نادرشاه» مینورسکی

«آثار ایران» آندره گدار (جلد۱)، «دوستی» امیل فاگه

«مقام ایران در تاریخ اسلام» مارگولیوث

«آیین دوستیابی» دیل کارنگی

«نصایح اپیکتتوس حکیم»

«تئاتر انوش»، «اندرز اوشز داناک» (از زبان پهلوی)

«اندرز آذرمارسپندان» (از زبان پهلوی)

«ارداویراف‌نامه» (از زبان پهلوی)

 

رمان‌های

«شاگرد» پل بورژه

«کنت دمونتگری»، «فلیسی» کنتس دوسگور

مقدمه بر دو بیتی‌های بابا طاهر عریان اشاره کرد.

 

  انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2127

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "کتابخانه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما